جهت انتخاب یک کنترل ولو و بهره برداری از آن در واحد فرآیندی، باید پارامترهای متعددی در نظر گرفته شود و بعد از محاسبه فاکتورهای مورد نظر می توان کنترل ولو مناسب را انتخاب کرد. یکی از پارامترهای اساسی، محاسبه ضریب فلوی مورد نیاز و انتخاب یک کنترل ولو با سایز مناسب برای شرایط سرویس مورد نظر می باشد. برای انتخاب یک کنترل ولو با سایز مناسب لازم است ضریب فلوی ( Cv ) مورد نیاز و حداقل ظرفیت مورد نیاز ولو، طی فرایند سایزینگ تعیین شود. ضریب فلوی یک کنترل ولو به میزان افت فشار دو سر ولو، مشخصات فیزیکی و شیمیایی سیال و میزان جریان آن، و شرایط نصب و بهره برداری کنترل ولو وابسته می باشد. بر این اساس روابط متفاوتی جهت محاسبه Cv در استاندارد ISA-75.01.01 برای سیالات تراکم پذیر و تراکم ناپذیر ارائه شده است.

نرم افزار Conval

با توجه به گستردگی و پیچیدگی روابط سایزینگ، برای تسریع در فرایند سایزینگ نرم افزارهای مختلفی جهت سایزینگ کنترل ولو کدنویسی شده اند. در این میان می توان به نرم افزار Conval اشاره کرد که وابسته به یک سازنده خاصی نیست و محاسبات خود را بر اساس استاندارد ها انجام می دهد. از کاربردهای اصلی این نرم افزار، انتخاب کنترل ولو بهینه برای شرایط ورودی مورد نظر می باشد و آنالیز مشخصه های کاری و ذاتی ولو را در قالب گراف هایی ارائه می دهد. از قابلیت های دیگر این نرم افزار انجام محاسبات مربوط به نویز و پیش بینی نویز کنترل ولو بر اساس استاندارد IEC می باشد. این نرم افزار همچنین وقوع پدیده های مخرب همچون فلشینگ، کاویتاسیون، چوک جریان و احتمال آسیب مکانیکی کنترل ولو را پیش بینی می کند.

با توجه به جامع بودن نرم افزار Conval نسبت به سایر نرم افزارهای سایزینگ، و بدلیل عدم وابستگی این نرم افزار به یک کمپانی یا سازنده خاص، شرکت پرهام صنعت شایان بر اساس شرایط سرویس و نیازهای ارائه شده توسط بهره بردار برای انجام پروسه سایزینگ از این نرم افزار بهره می گیرد. این شرکت به عنوان سازنده کنترل ولو بعد از انجام سایزینگ و محاسبه ضریب جریان مورد نیاز، از بین محصولات خود ( حدود دویست کنترل ولو در سایزها ، کلاس ها، مشخصه های جریان و ظرفیت های مختلف ) کنترل ولو مناسبی برای بهره بردار انتخاب می نماید. در صورتیکه که کنترل ولو مناسبی در بین محصولات یافت نشد، این شرکت به عنوان یک طراح و سازنده کنترل ولو اقدام به طراحی و ساخت یک کنترل ولو جدید که مناسب شرایط بهره بردار باشد، می نماید. در ادامه تصاویری از محیط نرم افزار Conval و امکانات آن ارائه شده است.

Capture

شکل1) محیط کاری Conval

 

 Capture-1

شکل 2 ) تعریف سیال فرایند

Capture3

شکل 3 ) تعریف شرایط کاری و محاسبه Cv، سرعت و نویز / بررسی احتمال کاویتاسیون، فلشینگ، چوک یا …

Capture4

 شکل 4) تعریف مشخصات خط لوله

Capture5

 شکل 5) تعریف resistance در پایین دست ولو

Capture6

 شکل 6) منحنی مشخصه های جریان ولو انتخابی

sheet

 شکل 7) نمونه DataSheet و پیشنهاد فنی ارائه شده توسط تیم مهندسی و تحقیق و توسعه پرهام صنعت شایان

1

2

3

4

5

6

شکل 8) گزارش خروجی کانول صفحات 1 تا 6

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *